p3

ارزش‌گذاری استارت‌آپ و شرکت‌ها

استارت‌آپ یک کمپانی نوپا است که راه‌حلی نوین را برای یک مساله ارائه می‌کند؛ در حالی که تضمینی برای موفقیت کمپانی از طریق راه حل ارائه شده وجود ندارد.

ارزش‌گذاری استارت­‌آپ برای کارآفرینان بسیار مهم است، به دلیل اینکه همین ارزش‌گذاری‌ها تعیین می‌کنند که یک کارآفرین در ازای سرمایه‌ای که دریافت می‌کند چه میزان از سهام شرکت‌­اش را باید در اختیار سرمایه­‌گذاران قرار دهد. در بدو تاسیس یک شرکت، ارزش آن نزدیک به صفر است، اما ارزش‌گذاری شرکت باید رقمی بسیار بالاتر از این باشد.

فرض کنید شما به دنبال سرمایه اولیه معادل ۱۰۰ میلیون دلار در ازای ۱۰ درصد از سهام شرکت‌تان هستید. ارزش‌گذاری شرکت شما قبل از جذب سرمایه (pre-money) به میزان یک میلیون دلار خواهد بود. با این حال، این به این معنا نیست که ارزش شرکت شما هم‌اکنون یک میلیون دلار است. شما احتمالا نمی‌توانید آن را به این مبلغ به فروش برسانید. ارزش‌گذاری در مراحل اولیه در واقع ارزش فعلی شرکت را تعیین نمی‌­کند بلکه پتانسیل رشد شرکت را نشان می‌­دهد.

Tags: , , , ,